onsdag 10 november 2010

Vit rosen tårta

 Det här var min första beställning. Jag hade aldrig gjort en så stor tårta i 2 våningar förr. Det kanske inte syns men jag hittade ingen tårtkartong i rätt storlek utan jag fick använda mig utav en stor brödkartong. Det var också första gången jag gjort så mycket sugerpaste. Den blev lite skör eftersom jag använt för lite agar-agar vilket är gelatin fast vegitariskt. Jag hade agarn i fling form och då måste man ta mer för att sugerpasten ska bli fast. Jag fick kavla ut lite tjockare sugerpaste än vanligt för att täcka tårtan med.
Fatima önskade sig en kritvit tårta med massa rosor och choklad. Mamman till Fatima var jätte trevlig och litade på mig trots att detta var min första riktiga beställning. Tårtan var tung och den behövde mer stöd än jag använt. Så en del misstag gjorde jag med denna här tårtan. Men jag hoppas ändå Fatima och hennes mamma blev nöjda med tårtan och att den smakade gott.
 Tårtan är gjord i två våningar av sockerkaksbotten fyllda med två lager hallonmousse och två lager vaniljkräm. Spacklad med chokladig smörkräm och täckt med ett tjockt lock av sugerpaste. Rosorna och bladen har jag gjort i flowerpaste för hand utan verktyg. Och så har jag sist spritsat och dekorerat med choklad kristyr. Den här tårtstorleken ger ca 40 stora tårtbitar.

Inga kommentarer: