torsdag 18 november 2010

Marshmallow fondant tårta till mamma

Mamma hade varit bortrest och när hon kom hem så ville jag passa på att ge henne en fin tårta. Samtidigt så ville jag testa på marshmallow fondant men jag hade svårt att hitta rätt sort marshmallows, dvs. halal tillverkade marshmallows. Jag hittade till sist i olika affärer. Den ena är tillverkad i England vilket är den blåa påsen (se bilden) och den andra är tillverkad i Turkiet och har en turkisk flagga på (se bilden). Personligen så tyckte jag mer om den brittiska blåa påsen marshmallows, den innehåller både vit och rosa marshmallows så jag tog bara den vita för att jag ville göra vit marshmallow fondant. Men man kan ju färga den eller använda den rosa om man vill ha den färgen fast då blir den väldigt ljus rosa tror jag.
Hur som helst så gjorde en sockerkaksbotten som jag fyllde med hallonmousse och vaniljkräm för det är mammas favorit och många andra också. Jag spacklade tårtan med vispad grädde och sen så smörjde jag locket av marshmallow fondant med smörkräm smaksatt med vanilj som jag täckte tårtan med. Dekorationerna gjorde jag från modelleringspasta och så spritsade jag tårtan med kristyr i en pärlliknande länk runt omkring tårtan. Den smakade väldigt gott och jag tycker nu mer om marshmallow fondant än marsipan och sugerpaste. Man kunde verkligen känna smaken av marshmallows och allt passade så bra ihop.




Inga kommentarer: